Kurs i slektsforskning- 2018

Fauske Slektshistorielag gjennomførte  slektsforskningskurs, som det er lenge siden sist er blitt gjennomført.

Målgruppen var nybegynnere som ønsker å lære bruken av dataverktøyet Brothers Keeper (versjon 7), samt lete i gode kilder på nett. Kurset ble gjennomført over fire kveldsøkter (kl. 18.00 – 21.00) på møterommet til Frivillighetssentralen på Fauske.

Dager/datoer var tirsdag 6 og torsdag 8, samt tirsdag 13 og torsdag 15 november. Første uken ble fokusert på dataverktøyet Brothers Keeper, og siste uke på kildearbeid. Øvre grense for deltagere var åtte.

Kurset baserte seg på at deltagerne deltok med egen laptop hvor Brothers Keeper- programmet var lastet opp før kursstart.

Kursavgiften var 200,- kroner for ikkemedlemmer og gratis for medlemmer av slektshistorielaget.

Bjørn Rendall (leder, Fauske Slektshistorielag)

Øyeblikksrapport fra gjennomføringen av kurset i 2018

Tre av fire kvelder er gjennomført på årets slektsforskerkurs. Frivillighetssentralen har velvilligst stilt flott møterom til vår disposisjon. Temaet blir bare mer og mer spennende etterhvert som John Magne, Roy og Bodil leder oss inn i den digitale fortidsbanken av kilder som er enorm. Nesten så vi kjenner lukten av gamle gulnede blad i kirkebøkene om fødte, døpte, gifte og forsvunnede mennesker i vårt langstrakte land.

Tippolderfaren hadde skiftet navn etter konfirmasjonen! Det er det ingen i slekta som visste at han var født og konfirmert under et annet navn. Så kunne presten fortelle hvordan han tok stoffet og oppførte seg under

konfirmasjonsundervisningen da. Visste dere at man måtte ha koppervaksine for å bli konfirmert for hundre år siden.

Sirlig innført i kirkeboka. Ingen vaksine - kom tilbake neste år!

Det var orden i samfunnet før også.

Avslutningen av et interessant og lærerikt kurs.

Takk til de kunnskapsrike instruktørene John Magne Jensen, Roy Hansen og Bodil Bakken for et interessant og lærerikt slektsforskerkurs.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------