Gamle bilder fra Fauske, Finneid og Ankerske Marmorbedrift.

Dette er unike bilder fra gamle Fauske og Finneid.

Filmen viser en del av Fauske sentrum og Fauske Samvirkelag's butikk, videre er det noen scener fra Ankerskes marmorbrudd i Løvgavelen og fabrikken i Vikaveien på Inner-fauske. Til slutt ser vi Coop Butikken i Finneidgata på Finneid, den sto akkurat der hvor Palfinger-senteret står i dag, det er filmet fra ca. der hvor den gamle nedkjøringa til Finneidkaia var. (Straumveien)

Sort/hvit film u/ lyd, produsert ca 1920-1930

Fauske

Dette er en informasjonsfilm om tettstedet Fauske i Nordland, laget tidlig på 1970 tallet.

Dette er en meget dårlig 8mm kopi som så vidt ble berget, den ble restaurert på best mulig måte og digitalisert. I de 2 første minuttene var bildematerialet så ødelagt at det er kun lagt ut lyd og et stillbilde, filmen fortsetter som normalt etter dette.

Dette er en bildepresentasjon basert på Fauskes historie gjennom 100 år.

Bildemontasjen ble laget i forbindelse med 100 års markeringen til Fauske Kommune i 2005.

Dette er unike bilder fra gamle Fauske og Finneid.

Sort/hvit film u/ lyd, produsert ca 1920-1930

Filmen viser hvordan transport av folk og gods mellom Finneid og Sjønstå foregikk.

Unik fargefilm som viser transporten av mennesker og gods fra Finneid og opp til Sulitjelma vinterstid, på 1950 tallet. Filmen er dessverre uten lyd, og til tider av noe dårlig kvalitet. Transporten på denne årstiden var uten tvil utfordrende. Med tykk fjord-is i vikene kom ikke båtene seg til kai, og alternativ transport fra iskanten og inn til land på Sjønstå var nødvendig. Filmen viser videre transporten med tog fra Sjønstå og videre opp til Sulis. Vi ser båtene ''Nygutten'', ''Sulitjelma 3'' og ''Sulitjelma 5'' som gikk i rute på øvrevann og nedrevann. Nygutten var for øvrig den eneste treskøyten som gikk i rute, de andre var stålbåter. Vi får også et glimt av transport opp til gruvesamfunnene Jakobsbakken og Sagmo. Noen scener er tatt inne i gruvene og viser driften der, om det er fra Jakobsbakken eller Sagmo vet jeg ikke. Filmen er delt i 2 deler, p.g.a lengde. Dette er et historisk dypdykk i hvordan forholdene var på den tiden!

Historiske bilder fra filmavisen i 1958.

Nordlandsbanen er her blitt forlenget fra Saltdal og til Fauske.

Dette er før den kom helt til Bodø, noe som skjedde 4 år år senere...i 1962.

Utdrag av en unik fargefilm som viser åpningssermonien på Finneid i 1957. Filmen er uten lyd og er trolig en amatørfilm, filmen har til tider noe dårlig kvalitet. Filmen viser når Kronprins Olav ankommer Finneid i bil. Videre ser vi en del av sermonien med bl.a taler fra kronprinsen, ordfører og direktør. Kongevognen kjører fra finneid og opp mot Sulitjelma.